Når en bil bliver produceret på en fabrik, bliver ydeevnen sat efter den gennemsnitlige billists behov og forventninger. Biltuning er en betegnelse for det, at forbedre bilens ydelse eller udseende og tilpasse den særlige kendetegn efter ejerens ønske. Det kan man gøre eksempelvis for at få en bedre brændstof økonomi eller producere mere strøm. Der er mange forskellige dele af bilen, som kan tunes; både indvendigt og udvendigt. Den udvendige biltuning indebærer ændringer i bilens sideskørter, den forreste og bagerste kofanger samt spoilere, ventilationskanaler og splittere. Den indvendige biltuning indebærer ændringer i bilens motor for at opnå en højere ydeevne eller andre specifikke ønsker til bilens kunnen.

Fordele ved biltuning

Der er rigtig mange forskellige måder at tune sin bil på, mens et par af de mest udbredte former er motortuning, det såkaldte suspension tungt og body tuning.

Ved motortuning ændrer man på de operationelle karakteristika i motoren. Dette kan for eksempel være mekaniske og elektroniske elementer som tændrøret eller indsugningen. Den mest almindelig form for motor tuning er chip tuning. Dette er en effektiv måde at forbedre ydelsen i motoren markant, og man kan også opnå en besparelse i brændstoffet på op til femten procent. Dette udføres især på diesel biler. Det går ud på, at man programmerer en chip til den individuelle bil, så man kan opnå bedre resultater, end det fabrikkerne kan levere. Det går ikke bare ud på at opnå den højeste hastighed, men har også at gøre med kørbarheden og omdrejningerne.

Suspension tuning er en form for biltuning, hvor man ændrer eller udskifter fjedre, støddæmpere og lignende komponenter i bilen. Jo kortere fjedrene er, des større er stivheden og des laverer er bilens tyngdepunkt. Ændringer i støddæmpere kan forbedre bilens vægtskifte i skarpe sving.

Body tuning involverer ændringer eller tilføjelser i bilens spoilere og andre udvendige komponenter. Hvis dækkene forbedre kører bilen bedre i sving, og derfor er denne form for biltuning yderst effektiv ved biler, som skal køre hurtigere end normalt. Ændringer i selve bilens ”krop” kan også udføres på baggrund af et ønske om at forbedre bilens udseende. Disse ændringer har sjældent en virkning på præstationen. Mange gange vil man i forsøget på at forbedre bilens udseende gøre den tungere og mindre effektiv.

Regler vedrørende biltuning

Der er mange regler omkring biltuning, især fordi, at motorændringer kan føre til en mindre miljøvenlig bil. Ved mange aspekter af motor tuning gælder det, at den tunede ydeevne kun må være 20 procent større end bilens originale motor. Tuner man sig motor kraftigere end dette, er det vedtaget ved lov, at man skal betale afgifter. Det samme gælder, hvis man samtidig foretager udskiftninger støddæmpere, gearkasse og bremser.

Hvis man er i tvivl om, at biltuningen man udfører er ulovlig, kan man altid spørge sig til råd hos Statens Bilinspektion.
Motortuning er i Danmark tilladt, så længe det sker på den oprindelig motor. Hvis tuningen får karakter af en decidere motor ombygning, skal man betale afgift. Her er 20 procent reglen naturligvis stadigvæk gældende.